berita,info,sejarah,pelik,seram,unik,gambar,lawak,hiburan

Tuesday 16 April 2013

Monumen Kayu Terbesar Di Dunia.

No comments :
Metropol Parasol adalah bangunan kayu yang terletak di La Encarnación square, Sepanyol. Direka oleh arkitek Jerman JÃ ¼ rgen Mayer-Hermann, struktur gergasi ini dibina menyerupai replika pokok setinggi 26 meter.

Melihat saiz yang super besar, Metropol Parasol didakwa sebagai struktur kayu terbesar di dunia. Bangunan ini juga dikenali sebagai Las setas de la Encarnación.

Metropol Parasol sebenarnya adalah struktur yang sengaja dibina guna merevitalisasi Plaza de la Encarnación, yang biasa digunakan sebagai tempat letak kereta selama bertahun-tahun. Kerana dirasa masih mempunyai potensi pelancongan yang cukup besar, maka diputuskan untuk menambahkan sebuah struktur megah yang dapat menarik banyak pengunjung.

 Reka bentuk struktur kayu yang terdiri dari enam payung dalam bentuk cendawan raksasa tersebut rupanya terinspirasi oleh kubah Katedral Seville dan pokok ficus di Plaza de Cristo de Burgos. Bangunan Metropol Parasol terdiri dari pasar, kedai, dan podium untuk konsert dan pelbagai acara. Di ruang bawah tanah, pelancong boleh mencari Antiquarium, sebuah muzium yang memaparkan tamadun bangsa Romawi dan Moor.

Di bahagian bumbung yang terbuka - yang dinaungi oleh payung kayu di atasnya - dirancang untuk mengadakan acara-acara awam. Terdapat pula teres panorama, termasuk restoran, yang menawarkan salah satu pemandangan terbaik dari pusat bandar.sumber




No comments :

Jangan Lupa Like ya
×