berita,info,sejarah,pelik,seram,unik,gambar,lawak,hiburan

Friday 12 April 2013

Misteri Tompok Bulat Di Tanah Tandus Afrika.

No comments :
 Di padang rumput Afrika selatan, terdapat beribu-ribu tompok bulat tanah tandus dipanggil 'bulatan dongeng'.Rumput ini tumbuh antara 2 meter hingga 15 meter dalam diameter, dan berlaku di tengah-tengah tumbuh-tumbuhan berumput, khususnya di Namibia. Tetapi topotkan ini juga ada di Angola dan Afrika Selatan.

Bulatan ini ditemui dalam band kira-kira 160 km di pedalaman, regangan selatan dari Angola kira-kira 2,400 km. Terletak jauh yang lebih seratus batu dari kampung terdekat. Bulatan telah dikaji sejak ia telah dilaporkan pada tahun 1971, tetapi tidak ada bukti konklusif sebab mereka telah dijumpai.

Menurut cerita dongeng penduduk tempatan Himba, bulatan adalah disebabkan oleh naga yang hidup di bawah kerak bumi yang berapi-api nafas buih naik ke permukaan, membakar tumbuh-tumbuhan ke dalam bentuk bulatan hampir sempurna. Lain-lain telah mengandaikan bahawa fenomena ini disebabkan oleh semut, anai-anai, tanah radioaktif atau toksin dirembeskan oleh Ara Damara, tumbuhan endemik beracun.sumber

 Penyelidikan baru sekarang mungkin telah menghasilkan penjelasan yang lebih berwibawa untuk bulatan dongeng. Seorang profesor biologi Jerman Norbert Juergens Universiti Hamburg, telah menemui bahawa fenomena menarik sebenarnya adalah hasil daripada kejuruteraan yang canggih ekologi oleh anai-anai Psammotermes allocerus pasir.

Anai-anai pasir didapati dalam 80-100% bulatan, dan dalam 100% bulatan yang baru ditubuhkan dan adalah serangga hanya untuk hidup merentasi pelbagai fenomena. Anai-anai mewujudkan bulatan dongeng dengan memakan tumbuh-tumbuhan, dan burrowing dalam tanah untuk mewujudkan cincin. Bulatan mandul membolehkan air untuk meresap ke bawah melalui tanah berpasir dan mengumpul bawah tanah, membolehkan tanah untuk kekal lembap walaupun di bawah keadaan kering. Rumput tumbuh di tepi bulatan kerana air yang disimpan di bawah tanah, anai-anai akan memakan atas dan perlahan-lahan meningkatkan saiz bulatan. Kerana tingkah laku ini, anai-anai pasir memupuk sumber makanan dan air mereka sendiri, mewujudkan ekosistem tempatan dalam cara yang sama kepada memerang biasa.

Walter R. Tschinkel, seorang ahli biologi di Florida State University yang juga mengkaji bulatan dongeng, mencabar penemuan Juergens mengatakan bahawa Juergens "telah membuat kesilapan yang biasa saintifik korelasi mengelirukan (korelasi malah sangat kuat) dengan penyebaban." Sebelum ini, Tschinkel telah mencari anai-anai penuai tanpa kejayaan.

Juergens bertindak balas dengan mengatakan bahawa Dr Tschinkel telah "mencari anai-anai salah". Anai-anai Pasir adalah berbeza daripada anai-anai penuai dan hidup jauh di bawah bulatan, jangan buat busut atau sarang di atas tanah dan bergerak dalam apa-apa cara yang tidak meninggalkan trek dalam pasir.

Perdebatan telah berterusan untuk beberapa waktu sebagai punca pembentukan bulatan, dan ia adalah mungkin untuk di masa akan datang. Rakyat Himba adalah, bagaimanapun, prihatin. Kepada mereka, ada apa-apa untuk menerangkan: bulatan "jejak tuhan-tuhan."








No comments :

Jangan Lupa Like ya
×