dairishare

berita,info,sejarah,pelik,seram,unik,gambar,lawak,hiburan

Tahukah Anda Negara Ini Haramkan Layang-Layang Kerana Ramai Yang Terbunuh


             
Adakah anda tahu bahawa anda boleh ditangkap jika terbangkan layang-layang di Pakistan, selepas hobi itu diharamkan pada tahun 2007, untuk alasan keselamatan? Walau anda tinggal jauh dari kabel elektrik,dan layang-layang hanya dia buat dari kertas, kan? Percaya atau tidak, pihak berkuasa berkata layang-layang membunuh orang.

Di negara-negara Asia seperti India, Bangladesh, Afghanistan dan Pakistan perlawanan layang-layang adalah sukan yang sangat popular. Tujuannya adalah untuk menjatuhkan layang-layang lawan dengan menggunakan benang kasar disalut dengan campuran kaca yang ditumbuk halus untuk memotong tali atau layang-layang kertas yang lembut. Beberapa budaya menggunakan jalur logam atau pisau logam dipasang untuk menyambung dan memutuskan benang lawan.Ianya diperlukan banyak latihan dan ketepatan ahli untuk manuver pertempuran layang-layang, tetapi memenangi pertempuran mendapatkan pemenang penghargaan dan pujian dari rakan-rakannya.

Di Pakistan, bandar Lahore dianggap sebagai pusat komuniti pertempuran layang-layang, dan bahkan menjadi tuan rumah "grand Basant Festival", di mana ratusan ribu layang-layang berjuang siang dan malam untuk ketuanan udara. Acara meriah membawa orang-orang dari seluruh Pakistan dan di luar, tapi itu semua berakhir pada tahun 2007, ketika para pegawai melarangnya, setelah beberapa orang dilaporkan terbunuh dan beratus-ratus yang lain cedera.

              Selepas tragedi layang-layang berkaitan dilaporkan pada tahun-tahun sebelumnya, kerajaan Pakistan memutuskan untuk akhirnya melarang terbangkan layang-layang pada tahun 2007 dan bahkan menangkap 1,000 orang mengancam bahawa sesiapa yang tertangkap menerbangkan layang-layang boleh diadili sebagai seorang pengganas. Kedengaran seperti bayaran cukup serius untuk terlibat dalam sesuatu yang berbahaya seperti layang-layang terbang, bukan? Hanya ternyata garis kaca bersalut digunakan untuk menghiris layang-layang saingan terkadang menghiris pemerhati 'dan leher penunggang motosikal' , menyebabkan luka mengerikan dan bahkan kematian.

Benang tajam akan jatuh di jalan pada ketinggian kepala menjadi perangkap kematian bagi penunggang motosikal yang tidak menyedarinya. Beberapa kenderaan mereka dilengkapi dengan batang melengkung untuk perlindungan dari torehan yang tajam, tetapi walaupun demikian, kematian dilaporkan setiap tahun. Juga ada yang jatuh dari bumbung dan kejutan elektrik ketika benang mereka terkena hubungan dengan saluran elektrik, sehinggakan pihak berkuasa terpaksa mengambil tindakan.
0 Komentar untuk "Tahukah Anda Negara Ini Haramkan Layang-Layang Kerana Ramai Yang Terbunuh"

Google+ Followers

Jangan Lupa Like ya
×
 
Copyright © 2014 dairishare - All Rights Reserved
Template By Catatan Info