dairishare

berita,info,sejarah,pelik,seram,unik,gambar,lawak,hiburan

Misteri Ribuan Kendi Batu Berusia Ratusan Tahun

Plain of Jars adalah salah satu tapak prasejarah yang menjadi warisan tapak pelancongan Laos. Plain of Jars yang bermaksud 'dataran  kendi'. Tapak ini terletak di Dataran Xieng Khouang, Laos. Sesuai dengan namanya, Plain of Jars dipenuhi ribuan batu pelbagai saiz dengan kedudukan setengah tertimbun di dalam tanah. Menurut Wikipedia sekurang-kurangnya ada 90 lokasi di Xieng Khouang yang dipenuhi balang batu seperti ini. Setiap lokasi biasanya memuatkan 1 sampai 400 balang. Hingga kini belum diketahui apa kegunaan kendi tersebut. Kendi-kendi raksasa tersebut biasanya mempunyai tinggi satu meter dan diameter 3 meter.

Hampir semua kendi batu di Plain of Jars tidak dihiasi perhiasan apapun. Hanya sebuah kendi di Tapak 1, laman Plain of Jars pertama yang ditemui, yang dihiasi dengan gambar manusia. Gambar tersebut diukir di bahagian dalam kendi. Ukiran yang bentuknya menyerupai manusia sedang berlutut dengan kedua lengan terentang ke atas ini mempunyai banyak persamaan dengan lukisan di prasejarah pada dinding batu yang dijumpai di Huashan, Guangxi, China. Jika kedua-dua lukisan tersebut memang dibuat pada masa yang sama, make dianggarkan kendi-kendi di Plain of Jars dibuat antara tahun 500 SM-200 M.

Dataran Plain of Jars pernah menjadi medan pertempuran ketika berlakunya Perang Indochina. Tempat itu pernah dibom beberapa kali. Bersyukur sebahagian besar kendi di Plain of Jars berjaya selamat dari serangan bom tersebut. Penduduk tempatan, seperti dipetik Ezine Articles percaya kalau dataran itu selamat kerana dilindungi oleh pasukan jin yang menghuni kawasan Plain of Jars.

Tidak ada yang tahu kebudayaan kuno mana yang membuat kendi-kendi ini. Tidak ada bukti tertulis menyebabkan penyelidikan terhadap tapak yang dianggarkan berasal dari Zaman Besi ini sukar dilakukan. Menurut Lonely Planet, satu-satunya sumber cerita yang boleh didapati adalah legenda tempatan yang menyebutkan bahawa kendi-kendi tersebut merupakan tempat penyimpanan arak beras yang disediakan oleh penduduk untuk merayakan jatuhnya pemimpin zalim yang menguasai daerah tersebut oleh seorang pahlawan bernama Khun Jeuam. Lebih jauh lagi, kendi tersebut dikhabarkan diperbuat dari campuran kulit kerbau, air, pasir, dan tebu yang dibakar pada oven batu kuno. Tetapi hasil kajian para ahli arkeologi menunjukkan kalau kendi-kendi tersebut dibuat dari batu keseluruhan.


0 Komentar untuk "Misteri Ribuan Kendi Batu Berusia Ratusan Tahun"

Google+ Followers

Jangan Lupa Like ya
×
 
Copyright © 2014 dairishare - All Rights Reserved
Template By Catatan Info